Kata-kata Aluan

GURU-GURU SMK GEMAS TAHUN 2011

Rabu, April 21, 2010

Musim demam dan batuk...

Kes demam denggi dan H1N1 yang kini kembali menular di kalangan rakyat Malaysia sedikit sebanyak memberi impak kesedaran kesihatan kepada semua. SMK Gemas juga tidak terkecuali... Seperti bermusim, ramai murid yang didapati demam, selesema, batuk, dan ada juga kes sakit perut, sesak nafas dan senggugut (murid perempuan).
Guru Bimbingan dan Kaunseling juga tidak terkecuali terkena tempias musim demam ini. Baru sahaja bertukar sekolah 4 hari di SMK Gemas, sudah didapati demam, muntah-muntah, cirit-birit dan lemah seluruh badan mulai 7 April dan dimasukkan ke wad mulai 9 April hingga 11 April 2010. Doktor pada awalnya mengesyaki saya dijangkiti demam denggi. Malah, kedua-dua anak saya juga mengalami gejala yang sama tetapi tidaklah seteruk yang saya alami kerana terpaksa dimasukkan air ke dalam badan sebanyak lebih kurang 10 pek. Kawan-kawan di SMK Jelai (Felda) menyakat dengan mengatakan bahawa saya mungkin agak tertekan dengan suasana baru... Takde maknanya...
Alhamdulillah, kini sudah beransur pulih walaupun sekali-sekala masih lagi mengalami sakit perut. Apa-apa hal pun, hidup mesti diteruskan... Kepada semua, khususnya murid-murid SMK Gemas, jagalah kesihatan anda dan elakkan daripada mengambil makanan yang tercemar dek kuman dan jauhi tempat-tempat yang boleh menjadi punca merebaknya demam dan selesema.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan