Kata-kata Aluan

GURU-GURU SMK GEMAS TAHUN 2011

Sabtu, Ogos 13, 2011

Murid-murid Cemerlang dan Harapan PMR dan SPM 2011 SMK Gemas

Seperti kebanyakan sekolah-sekolah lain di seluruh Malaysia atau di mana-mana di dunia ini, pastinya ada kumpulan pelajar yang telah dikenal pasti utk di letakkan sebagai sandaran kecemerlangan dalam aspek akademik.

Justeru, SMK Gemas juga tidak terkecuali dengan memilih kumpulan pelajar ini yang dipilih mengikut dua kategori iaitu Sasaran Cemerlang dan Sasaran Harapan, sama ada di peringkat PMR, mahu pun di peringkat SPM. Ini adalah bertujuan memupuk semangat untuk bersaing di kalangan pelajar ke arah mencapai keputusan yang diingini.


 Calon-calon Cemerlang dan Harapan PMR 2011

Calon-calon Cemerlang dan Harapan SPM 2011

Pelajar dipilih adalah berdasarkan kedudukan pencapaian mereka dalam Peperiksaan Pertengahan Tahun 2011 yang lalu. Pelbagai aktiviti telah dirangka untuk kumpulan pelajar ini sehinggalah mereka selesai menghadapi peperiksaan masing-masing.

Pemilihan kumpulan pelajar ini adalah selari dengan hasrat PPD Tampin, Jabatan Pelajaran Negeri Sembilan dan Kementerian Pelajaran Malaysia yang saban tahun mengharapkan peningkatan pencapaian akademik di sekolah-sekolah dengan menetapkan sasaran ETR, TOV, dan headcount yang perlu dijadikan sasaran pencapaian.

Walau bagaimanapun, pihak sekolah tidak mengabaikan kelompok pelajar yang lain kerana pihak sekolah sentiasa yakin dan percaya akan kemampuan pelajar-pelajar sekolah ini untuk mendokong pencapaian keputusan akademik yang baik. Malah, pihak sekolah juga turut menyediakan pelbagai program seperti kelas tambahan, bengkel dan teknik menjawab peperiksaan untuk semua pelajar, di samping program-program lain yang dirancang oleh pihak sekolah.

'Setiap murid umpama komponen kenderaan yang menjadikan sesebuah kenderaan itu berfungsi dengan baik. Jika ada di kalangan komponen itu yang rosak atau kurang baik, maka sudah pastilah kenderaan itu akan dipandang rendah oleh pihak di luar sana...'

Marilah kita sama-sama menjadikan matlamat ke arah mencipta kejayaan cemerlang di luar dugaan agar SMK Gemas akan mencatatkan sejarah pencapaian keputusan PMR dan SPM terbaik bukan setakat di daerah Tampin, bukan setakat di Negeri Sembilan, tetapi meniti dari mulut ke mulut di seluruh Malaysia.

Yakinlah kita mampu!


1 ulasan:

  1. Assalamualaikum..

    Alhamdulillah.. Semoga pelajar SMKG yang menjadi harapan sekolah terus berusaha gigih bagi mencapai keputusan yang cemerlang :)

    Buat Siti Umirah Mohd Nor...
    "Strongly go forward" :D

    BalasPadam